Bilist i Prag og Tjekkiet – kør selv ferie

af | 28. jun, 23 | Prag Guide

Hvad skal du være opmærksom på, når du kører til Prag i din bil?

I det store og hele er der ikke noget at bekymre sig om som bilist i Prag og Tjekkiet. I denne artikel vil jeg skive om de allervigtigste forhold at være opmærksom på. De kommer først i artiklen.

Længere nede vil jeg beskæftige mig med forskellige erfaringer, jeg har gjort mig i de mange år, jeg har boet i Prag. De er ikke strengt nødvendige at kende, men er du nysgerrig eller vil du gerne være grundigt forberedt, så læs med.

Bilens papirer

Sørg for at have dit pas og kørekort med dig.

Det er obligatorisk at medbringe bilens originale registreringsattest, og det tilrådes at medbringe forsikringsbevis. Det grønne kort, som kan bestilles hos forsikringsselskabet, dokumenterer din ansvarsforsikring. Det røde SOS-kort er en information til dig om, hvor SOS-International hjælper dig i udlandet ved evt. skader/driftsstop, hvis dit køretøj er kaskoforsikret. Efterlad aldrig bilpapirer, pas, penge og billetter i bilen.

Hastighedsgrænser

De generelle hastighedsgrænser er 50 km/t i byer, 90 km/t på landeveje og 130 km/t på motorveje, medmindre der er skiltet med andre fartgrænser. Vær opmærksom på, at der er virkelig mange fartkameraer, især i byerne. Mit råd vil være, at man ikke skal tage chancer med hastigheden – heller ikke selvom man bliver overhalet af lokale, der præcist ved, hvor det næste kamera er. Personligt bruger jeg min fartpilot flittigt, da den er langt bedre til at overholde fartgrænsen, end min højre fod er.

Skiltningen er ikke så grundig, som vi kender det fra Danmark. Du kan som regel godt se, hvor en hastighedsgrænse begynder, men der er ikke nødvendigvis skiltet med, hvornår den ophører. I hvert fald ikke i din kørselsretning. Det kan du – hvis du kigger godt efter – orientere dig om ved i modsatte vejside at få øje på, hvor hastighedsgrænsen begynder for de modkørende. Ikke særlig hensigtsmæssigt! Jeg støtter mig ofte til den grænse, min GPS angiver, vel vidende at den ikke altid er korrekt.

Alkohol og kørsel

Promillegrænsen er 0,0. Man kan få alkoholfri øl overalt. De indeholder dog 0,5 % alkohol, men det er OK, medmindre du drikker rigtigt mange.

Kørelys

Det er obligatorisk at køre med tændt nærlys. Hvis din bil har automatisk kørelys, der om dagen kun tænder lyset foran, er det ikke noget problem. Det er lovligt i Tjekkiet.

Obligatorisk udstyr

Det er obligatorisk at medbringe nødhjælps-udstyr (forbindinger mm.). Din nødhjælpspakke skal have en udløbsdato, og den må selvsagt ikke være udløbet. Har du ikke sådan en pakke, kan du købe den på tankstationer.

Du skal have 2 refleksveste, som du har adgang til uden at stige ud af bilen.

Desuden er det obligatorisk at have korrekt dæktryk.

Politiet kan standse bilister og tjekke disse ting.

Sikkerhedsseler

Der er selepligt, og børn som vejer mindre end 36 kg og/eller er under 150 cm. høje skal sidde på et barnesæde/selepude, så bilens 3-punkt sele sidder korrekt og ikke i nærheden af barnets hals.

Ankomst:

Motorvejen mellem Prag og Dresden blev færdiggjort og endeligt indviet i december 2016 – så uanset hvad din GPS evt. fortæller, skal du bare fortsætte på motorvej hele vejen.

Vejskat

Der skal betales vejskat for at køre på de tjekkiske motorveje. Tidligere kunne man købe en mærkat (vignet) ved grænseovergangene. Den er nu erstattet af en elektronisk løsning.

Prisen (2023) er Czk. 310,- for 10 dage og Czk. 440,- for 30 dage. Du kan registrere din bil i god tid, og det gøres her: https://edalnice.cz/en/index.html#/validation

Læser du artiklen senere end 2023, kan du tjekke de aktuelle priser på ovenstående link.

Har du glemt at betale vejskat hjemmefra, kan det nås efter grænsen. Her vil være skiltet med ”vignette” eller lignende. Kør derind, men lad være med at stille dig i kø ved kiosken! Det er en privat business, der tjener alt for mange penge på at gøre det for dig. De vil bl.a. insistere på at få kontanter, og for at skaffe dem, tilbyder de at veksle for dig til vel nok landet allerdårligste kurs.

Find i stedet de automater, hvor du selv kan gøre det og betale med kort.

Undtagelser:

Motorcykler betaler ikke vejskat

Elbiler og biler med lavere emission end 50 g/km kan få undtagelse. De skal på forhånd udfylde og indsende denne formular, som er på tjekkisk, tysk og engelsk:
https://edalnice.cz/wp-content/uploads/SFDI_formular_dalnicni_znamka_osvobozeni_A_interaktivni.pdf Læs forklaringen om, hvordan man gør mht. til at sende den ind, her: https://edalnice.cz/en/exempt-vehicles/index.html

Vigepligt:

Tjekkiet har samme regler for vigepligt som Danmark. Men hvor der i Danmark næsten altid er ubetinget vigepligt fra en af retningerne, så er almindelig vigepligt (”højrevigepligt”) langt mere udbredt i Tjekkiet, især i byerne. Så hold øje med, om der er skiltet med ubetinget vigepligt for dig eller de andre. Er der ikke det, skal du holde tilbage for trafikanter til højre for dig – og huske at køre frem for trafikanter til venstre for dig (ellers bliver de forvirrede). Dette er vigtigt at være opmærksom på, for du risikerer at tro, at de andre skal holde tilbage, og kører du ind i dem, er det naturligvis dig, der har et problem!

Udenfor byerne vil der ofte før et kryds være dette skilt, som betyder, at det er den krydsende vej (og altså ikke dig), der har ubetinget vigepligt:

Parkeringsregler:

I selve Prag er det i de fleste distrikter sådan, at lokale med adresse i området må parkere – og alle andre må ikke. Dette er angivet ved en blå streg på vejen, blå zone”. Du skal under ingen omstændigheder parkere her. Gør du det alligevel, vil du i heldigste fald får en ”sko” på bilens dæk. Mere sandsynligt er det, at bilen bliver fjernet.

Eksempel på Blå zone. Stregerne kan nogle gange være mere slidte, end du ser her

I de fleste områder er der desuden nogle parkeringer, der både kan bruges af de lokale og af andre. De er så markeret med hvidt, og der vil være skiltet med, at man kan købe p-billet, hvilket foregår i elektroniske standere. Du kan holde nogle timer, men ikke i flere dage.

På kortene i appen mapy.cz er vejene markeret med farver, når man zoomer helt ind. Blå er som ovenstående, lilla er med betalingsmulighed.

https://en.mapy.cz/

Her kan du se forskellen mellem Blå og Lilla zoner. Parker aldrig i de blå zoner!

Du kan også parkere midlertidigt ved f.eks. indkøbscentre.

For langtidsparkering er det bedst, du beder om råd der, hvor du booker indkvartering. De bør hjælpe deres gæster på samme måde, som jeg hjælper de gæster, der booker indkvartering gennem Prag Hoteller.

Bemærk venligst, at jeg ikke påtager mig at besvare henvendelser om parkering fra gæster, der ikke har valgt mig som leverandør af indkvartering.

Vejskilte:

Vær opmærksom på de tjekkiske vejskilte og følg vejledningen og advarslerne på dem. Især vognbaneskilte. Ordet ”Pozor” betyder ”Giv agt!”, og du bør følge anvisningen.

Generelt er skiltene de samme, som du kender hjemmefra.

Jeg vil i særlig grad opfordre dig til at være opmærksom på de blå oplysningstavler, der viser vognbanerne. Man kan meget ofte komme ud for, at den vognbane, man kører i, inden længe bliver en højresvingsbane (se skiltet), og det er derfor bedst i god tid at søge en bane mod venstre, så man ikke pludselig føler sig ”fanget” i den forkerte bane.

Hold øje med disse skilte, så du i god tid placerer dig i den rigtige bane.

Vejforhold

Vær opmærksom på vejrforholdene og vejenes tilstand. Tjekkiske veje kan godt være noget hullede, og desuden er dæksler over f.eks. mandehuller sjældent i samme niveau som vejbanen. Hvis du synes, tjekkiske bilister slingrer noget, er det fordi, de har vænnet sig til at skåne bilens undervogn mod ujævnheder.

Vær især opmærksom på, at jernbaneoverkørsler ofte kan være en meget ujævn affære, og det kan betale sig at sætte farten ned, når du skal passere.

Vinterdæk

Reglerne for vinterdæk: Fra 1/11-31/3 er det obligatorisk at køre med vinterdæk, når forholdene er til det. Dvs., er der sne eller is på vejen, eller er vejret sådan, at det kan forventes, er det påbudt at have dæk på med minimum mærkningen M+S. Denne mærkning findes på en del ”helårsdæk”, der så med andre ord vil være lovlige. Jeg vil på det kraftigste anbefale, at dine eventuelle helårsdæk som minimum har den alpine mærkning, dvs. et snefnug indeni et bjerg med 3 tinder (se billede). Skal du på skiferie i bjergene, kan snekæder visse steder være påbudt.

M+S er obligatorisk om vinteren, snefnug og bjergtinder tilrådes kraftigt

Sporvogne:

Når jeg har danske gæster med i bilen, er sporvognene det, der bekymrer dem mest, hvis de selv skal køre. Min personlige tilgang til disse tunge ”bæster”, der ikke kan bremse lige så hurtigt og nemt som en personvogn, er: Er du i tvivl, så tag den med ro og lad sporvognen passere – og hold hellere tilbage 5 gange for meget end én gang for lidt.

Når en sporvogn blinker for at dreje, har den forkørselsret. Du skal holde tilbage.

Vær opmærksom på, hvis du standser/parkerer, også bare for et par minutter, at bilen under ingen omstændigheder må holde sådan, at sporvogne ikke uhindret kan passere.

Når en sporvogn standser ved et stoppested midt på gaden, og der ikke er et særligt areal for passagererne at stå ud på, skal du også standse. Det er forbudt at overhale sporvognen i højre side i dette tilfælde, da det område er forbeholdt passagerer, der stiger på og af sporvognen.

Når du kører i samme retning som en sporvogn, og du skal køre ud på sporvognsskinnerne, har sporvognen altid fortrinsret. Altså, lad en eventuel sporvogn bag dig køre forbi, før du kører ind og “deler” vognbanen med sporvognen.

I de kryds, hvor der er sporvognstrafik, skal du følge trafiklysene som normalt. Sporvogne har udstyr til at kommunikere med trafiklysene, og de kan “skabe” et grønt lys for sig selv og et rødt lys for dig. Men du skal kun bekymre dig om lysene.

Fodgængere

Det er strengt påbudt at holde tilbage, når nogen går over vejen i et fodgængerfelt eller ser ud til at være på vej til at gøre det. Generelt synes jeg, at tjekkerne er ret gode til at overholde dette, og det bør du også være. Af almindelig hjælpsomhed og også for at undgå en bøde.

Hensynsfuld kørsel: at få og at give plads

Selvom mange tjekker kører mere ”kontant”, end du måske er vant til, så er de flinke til at give plads i trafikken. Har du f.eks. brug for at skifte vognbane, så vil du få plads, hvis du blinker til den retning, du skal skifte og så holder øje med, hvem der beredvilligt giver dig et hul. Det sker faktisk altid, men du kan være nødt til så småt at begynde at ændre retning for at ”insistere”.

Du kan også komme ud for at holde for ubetinget vigepligt, hvor den tværgående trafik er nærmest håbløs at finde et hul i. Som regel vil én give dig plads ved simpelthen at tage farten af eller måske helt standse. Sker der, så smut hurtigt ud, så du ikke sænker trafikken unødigt.

Væn dig til at gøre det samme. Hold øje med, om andre bilister måske har brug for plads til at skifte vognbane og vær dén bilist, der lige letter foden fra speederen, så vedkommende får en chance.

Når man får hjælp som i ovenstående blinker man lige et par gange med advarselsblinket som tak. Det er særligt rart at se andre gøre det, fordi man selv viste hensyn!

”Taxagult”

Man stopper, når lyset skifter fra grønt til gult. Man kører ikke over for det, vi i Danmark kaldet Taxagult!

Elbiler

Mens dette skrives (sommeren 2023), er elbiler ikke ret udbredte i Prag. I bykernen er ladeinfrastrukturen indtil videre utilstrækkelig (jeg kan komme i tanker om 2 (to) ladestandere i bybilledet, selv om der selvfølgelig er flere), så du må søge til udkanten af byen, hvor der er større ladestationer. Men jeg satser på, at hvis du er elbilist på langtur, er du sikkert også god til gennem diverse apps at finde løsninger på ladning. Denne oversigt er måske en hjælp: https://chargemap.com/cities/prague-CZ

Det er indtil videre ikke særligt udbredt med parkeringspladser med lademulighed.

Booker du indkvartering gennem Prag Hoteller, vil nogle af de parkeringshuse, jeg anbefaler, også have lademuligheder til elbiler.

Konklusion:

Få pulsen ned og mind dig selv om, at du ikke har travlt. Hvis andre kører, som om de er forfulgt af Fanden – og nogle kører netop sådan – så lad dem gøre det. Giv dig tid, giv plads, forvent at få plads, bevar overblikket.

Book-dit-hotel-gennem-Prag-Hoteller

Book dit hotel hos Prag Hoteller

Hvis du ønsker at booke et hotel til en konkurrencedygtig pris hos en dansker, der står til rådighed med råd og vejledning og har boet i Prag siden 2007, arbejdet med Prag som rejsemål for danskere siden 2005 og har opbygget et renommé som hæderlig og troværdig, så bed om et uforpligtende tilbud til din næste rejse allerede nu. Det koster dig intet!

Alle indlæg i Blog og guide – de mest læste først

  1. Information om Corona i Prag og Tjekkiet
  2. Markeder i Prag
  3. Om Prag Hoteller
  4. Prag 2 – Vinohrady: Restauranter i overflod
  5. Restauranter i Prag – gode spisesteder
  6. The Eatery – bedst værdi for pengene i Prag?
  7. Bilist i Prag og Tjekkiet – kør selv ferie
  8. Valuta i Tjekkiet: den tjekkiske Koruna
  9. Floden i Prag: Moldau (på tjekkisk Vltava)
  10. Metro og sporvogne i Prag
  11. Jul og julemarkeder i Prag
  12. Restaurant Mlýnec – gourmet ved Karlsbroen
  13. Ngô restaurant – Vietnamesisk familiedrevet restaurant
  14. Ribs of Prague – restaurant med speciale i ribben
  15. Børn i Prag
  16. Kort over Prag
  17. Prags Distrikter – hvor skal man som turist bo i Prag?
  18. En halv dag ved Vyšehrad – med og uden kunstig intelligens
  19. Velkommen til Stalinstadt (i dag: Eisenhüttenstadt)
  20. Restaurant Grand Cru, Prag 1 (anmeldelse)

Seneste Kommentarer

Du vil måske synes om…

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Book dit hotel hos Prag Hoteller

Hvis du ønsker at booke et hotel til en konkurrencedygtig pris hos en dansker, der står til rådighed med råd og vejledning og har boet i Prag siden 2007, arbejdet med Prag som rejsemål for danskere siden 2005 og har opbygget et renommé som hæderlig og troværdig, så bed om et uforpligtende tilbud til din næste rejse allerede nu. Det koster dig intet!